torsdag 16 september 2010

Det här är - Med Öga för Historia

Med öga för historia har ambitionen att koppla ihop akademisk historieskrivning och populär historieskrivning. Att tipsa om historia på nätet, på film och i tidningar - men framför allt att lyfta fram den vetenskapliga historia som jag råkar läsa för tillfället. Jag har också ambitionen att koppla historien till nutid. Nuet står i ständigt beroende av det förgångna. Utan tidsperspektivet blir nästan all kunskap om människan och samhället ytlig.

I högerspalten orienterar ni er bland nätets historiarelaterade bloggar, men också på Med öga för historia. Här kan ni bli permanenta följare av bloggen, prenumeranter på inlägg eller dela med er av något ni läst här på Facebook.

Blogglistan:
Här hittar du Sveriges bästa och mest uppdaterade lista med svenska historiabloggare. I blogglistan finns kända namn som Peter Englund (Att vara ständig & Peter Englunds blogg
) och Dick Harrison om kunglig kunglig historia. Här finns journalister och författare som t.ex. Anna Larsdotter (flitig skribent för Populär Historia) och Maja Hagerman (Maja om Historia). Här finns några vetenskapliga bloggar med bland andra klimathistorikern Fredrik Charpentier (En historikers betraktelser), arkeologen Åsa M. Larsson (Ting & tankar) och fil. doktor Magnus Alkarp (Alkarp) som är vass och föredömligt öppen med sin politikska hållning. Mitt mål är att ha den mest kompletta och kvalitativa listan över historiska bloggar. Tips är välkomna!

Etiketter:
Jag har medvetet försökt hålla nere antalet etiketter. De ska
fungera som tydliga
rubriker över de olika texter jag publicerar här. Lite som olika vinjetter i en dagstidning:
BOK: Texten bygger på eller inspireras av böcker jag läst. Lästips.
FILM: Min personliga top 10 lista över historiska filmer. Även andra filmer och dokumentärer med historisk relevans.
FÖRVRÄNGD HISTORIA: Tar kål på historiska myter eller tipsar om hemsidor som förvränger historieskrivningen i sina egna syften.
HISTORIA NU: Jag ser på nutida händelser med historiska glasögon.
HISTORIA PÅ TV: Om tv-program.
HISTORISKA NEDSLAG: Det hände där och då.
KRÖNIKA: Fria och personliga betraktelser om historia.
LÄNKEN: Länkar till webbsiter, artiklar, bloggar mm.
MIN HISTORIA: Om mig och om varför jag är så besatt av historia.
MINA ARTIKLAR: Här finns artiklar jag publicerat i olika Historiemagasin.
MINA STUDIER: Här berättar jag om mina pågående studier på Göteborgs universitet.
POPULÄRA TIDSKRIFTER: Om Populärhistoriska tidskrifter och dess innehåll.
VETENSKAPLIGA TIDSKRIFTER: Om artiklar skrivna i Historisk tidskrift eller Scandia; de två vetenskapliga historietidskrifterna.

Fler etiketter är planerade men det kommer inte många fler.


Bloggarkiv:
Här finns alla mina gamla artiklar. Bara den senaste månadens inlägg syns, men botanisera
gärna bland de tidigare inläggen. De är sällan tidsbundna och behåller oftast sin aktualitet.


Längst ner i högerspalten finns flera sätt för dig att prenumerera eller dela med dig av mina artiklar. Allt innehåll är fritt att dela hur mycket som helst.

Kommentera gärna:
Jag vet att jag har många läsare där ute. Var inte rädd att ifrågasätt eller håll
med. Frågor är kul. "Dumma" frågor är ofta de bästa frågorna. Uppmuntran är alltid välkommen. Kritik likaså. Tipsa mig gärna om filmer eller böcker ni läst.


Ögonen är: Det allseende ögat, Mitt öga, Vetenskaplig modell av öga, Horus öga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar