Snart måste Ostindiefararen Götheborg få en permanent hamn. Få projekt har varit så omstridda, men PR-vinsterna som Göteborgs stad och även Sverige gjort med hjälp av den är oomtvistliga. Med dess hjälp har band upprättats och förstärkts mellan Kina och Sverige, Shanghai och Göteborg. Nyfikenheten från Kinesiskt håll har varit i det närmaste omättlig. Det börjar bli dags att ge skeppet en plats värdig vad den givit och där Göteborg kan fortsätta att locka med Götheborg.
|
Bortglömt kulturreservat? |
För mig finns det bara en plats - Klippan i Majorna. Historiskt är platsen helt självklar. Här ligger Sjömagasinet där lasten från Ostindiefararna en gång lastades om; de stora oceangående segelfartygen kom inte närmare Göteborg än så. Det var först i slutet på 1800-talet som hamnen började muddras upp och öppnade för fartygstrafik till Göteborgs innerhamn. Alla stora skepp stannade vid Klippan. Majorna växte fram som ett resultat. Det var Göteborgs hamnstad precis som Pireus var det för Aten och Ostia för Rom (fast i lite mindre skala). I Majorna rumlade sjömännen runt bland otaliga krogar och bordeller. Det var Sveriges krogtätaste område. En krog var lite finare än alla andra. Det var Ostindiska kompaniets i Klippan. Huset där krogen låg finns kvar än idag, liksom flera andra byggnader som ägdes av Ostindiska kompaniet. Företaget som byggde de största båtarna i den svenska handelsflottan och som brukar kallas Sveriges genom tidernas mest lösamma företag (tveksamt om man räknar med 1900-talet). I Sjömagasinet lastades porslin, kryddor, siden och andra dyrbarheter om och fördes med så kallade hemförarebåtar in till Ostindiska kompaniets lokaler vid Hamngatan inne i Göteborg.
Vid Sjömagasinets parkering står idag en sorgligt övervuxen och oläslig skylt som beskriver Ostindiska kompaniets byggnader. Här borde Ostindiefararen Götheborgs museum och hemmahamn anläggas i direkt anslutning till Ostindiska kompaniets gamla bebyggelse vid Klippans kulturreservat. Platsen är nästan helt tom. Möjligtvis ägs en del av marken av Stena Lines Tysklandsterminal, men den delen av terminalen används så vitt jag vet mycket sparsamt. Vinsterna för området kunde bli enorma. Stena skulle kunna locka med museet för turister. Novhotell skulle kunna locka fler gäster. Sjömagasinet få fler kunder och Majorna kring Mariaplan skulle få ett lyft när turister lockades till dess mysiga kaféer och restauranger. Infrastrukturen finns redan på plats.
|
Gott om plats för ett spektakulärt museum |
Majorna var på Ostindiefaranas tid inte bara en hamnstad utan även en varvsstad. Här fanns tre varv. Gamla varvet nedanför Stigberget, varvet Kusten vid Stenas tysklandsterminal och Nya Varvet, på platsen som fortfarande bär samma namn. Det nya museet borde knyta an till denna tradition och bli en levande plats där reparationerna av ostindiefararen görs inför öppen ridå. Museet borde bli ett levande varvsmuseum där besökarna bjuds in att hjälpa till med tillverkning av segel och repslagning.
Jag vet att alla engagerade i Ostindiefararen vill att den ska fortsätta segla. Det ska den också göra. Då ska man kunna följa båtens resor från museet via storbildsskärmar. Besökarna ska kunna ha frågestunder via länk med de som seglar båten och följa resorna via bloggar och gps. Ombord ska ett system av kameror kunna visa båten när seglen hissas och revas och allt annat som händer ombord. Museet ska vara minst lika spännande när Götheborg seglar som när det ligger i hamn. När skeppet återvänder hem ska "Hönsfester" hållas. Så kallades det firande som hölls varje gång en Ostindiefarare kom tillbaka efter sin långa resa.
Med museet säkras Ostindiefararens framtid. Engagemanget från kommande generationer säkras och Göteborg får en attraktion som kommer locka stora mängder besökare. Förhoppningsvis hittar även den kommande stömmen av Kinesiska turister hit. För snart kommer de med fulla plånböcker, och inget i Sverige är så känt i Kina som Ostindiefararen. En present till Göteborg värdig 400 årsjubileet kanske?
I GP idag, både på
debattsidan och
ledarsidan har en diskusion kring ostindiefararen framtid startat. Men som vanligt lyser kunskapen om det historiska sammanhanget med sin frånvaro.
Läs mer om Majorna på Ostindiefararnas tid:
1769 - Genom Majorna och ut på Galejan.
Läs även min
artikel i Populär Historia om Jacob Wallenbergs resa med Ostindiefararen Finland 1769
|
Ostindiska kompaniets byggnad |
|
Ankarsmedjan |
|
Sjömagasinet |
|
Ångbåtsbryggan bakom Sjömagasinet |
|
Bagarstugan |
|
Ostindiska kompaniets krog |
|
Oläslig skylt |
Bra idé Claes!
SvaraRaderaVi som driver de andra kulturhistoriskt värdefulla skutorna i Göteborg söker också en säker kaj, var det än blir någonstans....
Läs mer: http://fartygsbevarande.ning.com/forum/topics/flytande-kulturarv-i-drift?xg_source=activity
/Thomas G
Ångbåtsbryggan är en av mina många favoritplatser vid Klippan. Snackade förra våren med en av entusiasterna som arbetade med skonaren Ingo. Spanade in vikingaskeppet Vidfamne och tog sedan en fika på ångbåtsfiket. Jag unnar fler att hitta dit. Skutor och människor.
SvaraRaderaMycket bra idé tycker jag. Det känns som om klippan andas historia och det är givetvis där den skall ligga! Mvh Mikael
SvaraRaderaTack för stödet. Det finns mycket mer historia vid Klippan. Här låg även Älvsborgs fästning som fanns långt före Göteborgs grundande. När den togs av danskarna betalades oerhört dryga lösensummor till Danskarna. För att få in pengarna lades grunden till det svenska högskattesystemet, som även utgjorde basen till den Svenska stormaktstiden och den starka Svenska statsförvaltningen.
SvaraRaderaHär grundades även några av landets första industrier.
Mycket historia vid Klippan alltså.