måndag 9 augusti 2010

Har jag påverkat Sveriges historia?

För några år sedan skrev jag min första artikel i Populär Historia om Malborg/Marienburg. Det är en enorm medeltida borg i Polen byggd av Tyska orderns riddare under 12 och 1300-talet för att behärska de områden man erövrat längs Östersjökusten. Den står kvar än idag, även om stora delar är restaurerade och inte i original, eftersom den bombades av Röda armén under slutfasen av andra världskriget.

Nazisterna lockades av och hyllade Tyska ordern som förkämpar för den tyska nationalism som de representerade. Detta trots att nazismen var antireligiös och tyska ordern av sin natur strängt religiös. Borgen fick ett symbolvärde och nazisterna stannade kvar för att försvara borgen mot hopplösa odds och med den självklara utgången att borgen till stora delar förstördes.

När jag skrev om borgen fick jag en privat guidning och min guide pratade om gömda tunnlar fyllda av nazistiskt plundergods...

Hur som helst är borgen verkligen värd ett besök. Den ligger ungefär en och en halv timmes bilfärd från Gdansk (Danzig) i norra Polen.

Men vad har allt detta med Sveriges historia att göra? Jo det bara råkar vara så att i slutet på boken Sveriges historia band 2 berättar Dick Harrisson om Tyska ordern och i samband med det finns en bild på borgen. Samtidigt som jag skrev i Populär Historia skrev också Dick där och hans specialområde är ju medeltiden...

Lite löjligt kanske att bli upprymd av en sådan sak. Men det känns ändå uppmuntrande på något sätt.
Bilderna publicerade här kom inte med i Artikeln i Populär Historia eftersom de inte passade. Det var vinter när jag var där men vår när det var dags för publicering. Jag gillar den dystra och karja stämning som de vintriga bilderna på Malborg förmedlade. Känns helt rätt för att illustrera Tyska orderns stränga, kärva och skoningslösa kristendom. Den första bilden visar den syn som mötte en besökare på 1300-talet. Huvudporten mellan de två runda tornen nåddes via en lång bro över floden Nogat. Den pampiga byggnaden till vänster om porten var högmästarens palats. Den andra bilden visar bronsskulpturer på de mest beryktade högmästarna, som alltså var ledarna för ordern. Den tredje bilden är på en liten djävul som sitter på en potta. Han visar vägen till toa-tornet.

Min artikel om Marienburg finns att läsa under etiketten MINA ARTIKLAR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar