tisdag 24 augusti 2010

Levande Historia - en ny tidning från Aftonbladet

Med det märkliga namnvalet Levande Historia ger sig Aftonbladet in i kampen om de populärhistoriska tidningsläsarna. Nu på torsdag den 26:e kommer det första numret. För att leda satsningen har de headhuntat Åke Persson, tidigare chefredaktör på Allt om Historia. Att Åke lämnat Historiska media med sin stora bredd av tidningar tyder på att satsningen är tänkt att vara långsiktig?

När det gäller ämnesval lägger tidningen sig i den mest populära fåran med mycket Andra världskriget och med Herman Lindqvist som skribenten som ska locka. Ämnesvalen verkar likna just Allt om Historia. Om texterna och upplägget gör att tidningen blir "en helt ny typ av historietidning" som Åke Persson säger, återstår att se.

(Forum för) Levande Historia är som bekant namnet på en statlig historiesatsning för att upplysa om nazismens och kommunismens brott. Varför man valt samma namn på tidningen som upplysningskampanjen känns lite konstigt. Vill man kapitalisera på det välkända namnet eller vad?

Ursäkta mig om jag låter lite skeptisk för i grunden är jag faktiskt inte alls det. Jag är väldigt positiv till hela historievågen och tror att allt som väcker intresse för historieämnet är bra. Tidningar som riktar sig brett är helt nödvändiga i det sammanhanget och då vet man vilka ämnen som funkar. Dessa ämnen ligger också i kärnan av allmänbildningen. Det jag kan tycka är att även dessa breda tidningar kunde unna sig någon lite mer udda artikel som bryter mönstret och öppnar upp ögonen för läsaren vilket oändligt universum historien är. Själv har jag svårt att tycka att en ny juste layout och paketering räcker för att kalla en tidning en helt ny typ.

På torsdag köper jag första numret och på fredag får ni en recension.

Länk till recensionen: Levande Historia maxat komersiell

2 kommentarer:

  1. Berätta om Frimurarna då!

    SvaraRadera
  2. Kände inte till artikeln om frimurarna när jag skrev inlägget. Det var före första numret kom. Det är sant att artikeln om frimurarna är historia lite från sidan. Även mer än en aning sensationslysten.

    SvaraRadera