Utanför den stora synagogan i Vilnius 1929 |
Vilnius var före
andra världskriget ett religiöst och kulturellt nav inom den
judiska kulturen i Östeuropa. Sekulär och religiös lärdom spreds härifrån, och så
stort var dess inflytande att staden kallades Jerusalem i Litauen.
Det judiska Vilnius hjärta var den Stora synagogans
gårdsplan. Det var en värld för sig själv och fylld av motsägelser. När man kom
in hit överväldigades man av skriken från kvinnorna på marknaden, som bjöd ut
sina varor hukande längs väggarna. Deras röster blandades med dem från de
bedjande i synagogan och de många bönehusen. Räntefrialånföreningen hade sitt
bönehus, gravgrävarna likaså. Chassiderna hade sitt och framför allt fanns här bönehuset
tillägnat Gaonen från Vilnius – stadens store man. I mitten av gården fanns den
gemensamma brunnen och längre upp det allmänna badhuset med sina rituella bad.
Så hade det varit i flera hundra år och så trodde man det skulle förbli. Även
om allt färre av judarna i mellankrigstidens Vilnius var religösa, så var den
judiska traditionen och kulturen stark. Mellankrigstidens Vilnius var trots en
utbredd antisemitism en hoppfull plats för många judar, en plats där den judiska
kulturen utvecklades och förnyades samtidigt som den blev allt mer integrerad i
samhället runtomkring.
Gaonen av Vilnius 1720-1797 |
Elijah ben Shlomo
Zalman - Gaonen av Vilnius - var den stora källan till Vilnius vördade
namn. I den aschknaziska kulturen värderades lärdom mer än något annat, och han
var en av de främsta inom den judiska teologin. Hans skrifter omfattade det
mesta inom judisk lärdom, men allra mest berömd blev han för sina bearbetningar
av och tillägg till Talmud. Talmud var och är den judiska tolkningen av Toran som utgör
grunden för den judiska traditionen. Det är här det står hur en jude ska leva
sitt liv. Det är en oerhört omfångsrik och komplex text som innefattar alla aspekter
av traditionellt judiskt liv. Talmud har genom århundraden diskuterats rabbiner
och lärda emellan och med tiden byggts på med kommentarer och tolkningar.
Traditionen så som den beskrevs i Talmud i mellankrigstidens Vilnius omfattade alla delar av livet.
Kosherreglerna styrde mathållningen, sabbatsreglerna styrde veckans rytm, och
firandet av högtider som pesach, jom kippur och chanukka gav året struktur och
mening. Alla delar i traditionen var omgärdad av regler - regler som kunde
studeras i Talmud. Varje del hade sin symboliska betydelse och knöt an till den
judiska historien. Traditionen var det som höll samman det judiska folket i
nästan två tusen år.
Till Vilnius kom judarna ganska sent. Judar hade funnits
länge i Litauen innan de fick tillträde till staden i mitten på 1500-talet,
trots hårt motstånd från stadens borgare. Vilnius var alltid, liksom de flesta
östeuropeiska städer en multietnisk stad. I Vilnius var majoriteten av
innevånarna Polacker, men med stora minoriteter av främst judar och vitryssar. Den litauiska gruppen var före andra världskriget mindre än alla dessa grupper. Den judiska
befolkningen var under mellankrigstiden ungefär 60 000 personer eller ca en tredjedel av befolkningen. Det
kan tyckas lite för en stad som tillmättes en så stor betydelse, men Vilnius
roll var ungefär densamma som Weimar i Tyskland eller Cambridge i England. En
liten stad som fungerade som ett kulturellt centrum för ett stort omland.
Banden mellan Vilnius och de judiska småstäderna som fanns överallt inom den aschkenaziska
judenheten var mycket starka och det pågick ett ständigt flöde av människor och
idéer dem emellan.
Vilnius grundades i början av 1300-talet för att bli huvudstad i kungariket Litauen – då en östeuropeisk stormakt som omfattade förutom Litauen även stora delar av Ryssland, Vitryssland och Ukraina. I slutet av 1300-talet ingick Polen och Litauens kungahus en union som med tiden blev allt fastare, men där den polska mer utvecklade delen blev allt mer dominant. Från 1500-talets mitt blev Polen och Litauen ett land.
Judarna hade alltid välkomnats i Polen. Under medeltiden, när länderna i
Västeuropa ett efter det andra kastade ut och förföljde sina
judiska befolkningar, fick de här en fristad och möjligheter att etablera sig. Det var inte utifrån någon altruistisk medmänsklighet de välkomnades. De behövdes för sin
höga utbildningsnivå och för att utveckla stadskulturen. Judarna fick även en
viktig funktion som mellanhänder mellan bondebefolkningen och den mäktiga
polska adeln. De administrerade adelns gods, drev gästgiverier, arbetade som
hantverkare och var viktiga inom handeln, främst den mellan stad och landsbygd.
Så växte shtetlkulturen fram. Små städer där judarna ofta kunde utgöra
majoriteten av befolkningen fungerade som lokala centrum för handeln med
småbyar med kristen befolkning. 1500-talet och halva 1600-talet blev det Polsklitauiska
samväldets storhetstid och det var även judarnas guldålder. Deras ställning var gynnsam och de spred sig över hela samväldets territorium, som då även
omfattade Vitryssland och Ukraina. Från den här tiden och fram till andra
världskriget var dessa länder judendomens hem i världen. Dessa hemländer kallade judarna för Asckenaz såsom de kallade sig själva för Ashkenazim. Detta folk talade ett eget språk och hade andra riter och traditioner än de sefardiska judarna från den iberiska halvön, eller de orientaliska från mellanöstern. I samväldet bodde under mellankrigstiden mer än
hälften av världens alla judar och den överväldigande majoriteten av väldens judar räknade sitt ursprung till Aschkenaz. När Polen-Litauens makt blev allt mindre och
gränserna flyttade, framför allt under 1700-talet då Polen styckades upp av sina
grannar, fanns judarna kvar och blev istället medborgare i Preussen,
Österike-Ungern eller i Ryssland.
Språket som de utvecklat under århundraden hade sina rötter i tyska judiska grupper som kom till Polen på 1100-talet. Det kallade jiddisch och var en blandning mellan tyska, polska, arameiska och hebreiska,
men där tyskan dominerande. Däremot skrevs det med det
hebreiska alfabetet och runt om i judiska stadsdelar i hela östeuropa sågs
skyltfönster och gatunamn skrivna både på jiddisch och på det omgivande landets
språk.
Karaktäristisk del av den judiska delen av Vilnius före kriget. |
På jiddisch hette Vilnius istället Vilna (det förstnämnda är litauiska,
Vilno på Polska). I Vilna bodde judarna utspridda i hela staden, men i
kvarteren kring Stora synagogan var innevånarna nästan uteslutande judar. Här
på Tyska gatan, Judiska gatan, Slaktaregatan och Gaonens gata pågick ett
livligt och på många sätt typiskt judiskt liv. Här fanns koscherbagerier och
koscherslaktare, religiösa cederskolor och jeshivor. Här låg även de
viktigaste av stadens fler än 100 synagogor. Utöver dessa institutioner som även
fanns i många andra judiska småstäder, stack Vilnius ut på flera sätt. Staden
var berömd för sitt välrenommerade bibliotek och för sitt rabbinseminarium, men även för sina förläggare och tryckerier som
spred upplagor av både traditionell och världslig litteratur över hela
Aschkenaz.
Under mellankrigstiden i Vilna var det en minoritet av
judarna som levde ett religiöst liv så som under tidigare århundraden. Den religiöst grundade traditionen hade istället
blivit utgångspunkt för en spirande judisk nationalism och tillsammans med språket
var denna kärnan i den judiska identiteten. För de flesta var det en
självklarhet att det var i Europa som judarna skulle utveckla sin nationella
identitet. Sionismen och drömmen om ett eget land i Palestina var närvarande och viktig, men
för de flesta var steget att lämna sina hemländer för stort, och även om man
vågade så sökte den stora majoriteten sig hellre till Nordamerika. Som en
politisk rörelse hade sionismen däremot ett stort inflytande över folks
medvetande och många närde utopiska drömmar kring det nya Israel.
Den judiska nationalismen var framför allt inriktad på att
uppnå självbestämmande och acceptans i länderna där judarna levde. Att koppla
den judiska nationalismen inom Europa till krav på ett territorium var aldrig aktuellt.
I denna rörelse för nationell autonomi spelade Vilnius en central roll.
Strax
innan sekelskiftet 1900 grundades i staden det judisksocialistiska
partiet Bund. Partietsom hade stor betydelse för spridandet, både tankarna kring nationell autonomi och av socialismen. Bund var under den judiska socialismens barndom den största rörelsen. Socialismen hade en stark dragningskraft på många judar.
Anledningen var framför allt den utbredda fattigdomen men också arbetarrörelsens
ideologi om alla människors lika värde och dess internationalism, som passade
bra för ett folk som i sig var internationalistiskt och som ofta
misstänkliggjordes just av den anledningen. Paradoxalt nog så blev Bunds
problem att de av andra socialister uppfattades som allt för nationalistiska
och därför ofta motarbetades. Viktiga i formandet av det judiska
nationalmedvetandet var också YIVO – Judiska vetenskapsinstitutet – som
grundades i Vilnius 1925. Institutet forskade i språket Jiddisch och standardiserade
grammatik och stavning. Från hela judenheten strömmade böcker, manuskript, affischer,
fragment av folksagor och andra artefakter till YIVO - samlingar som blev
grunden för det vetenskapliga studiet av den aschkenaziska kulturen. Fram till
andra världskriget lyckades institutet producera mer än hundra vetenskapliga studier.
Dessutom verkade man aktivt för att föra ut dessa kunskaper och blev snabbt
välkända världen över.
Valaffisch för det judiska socialistpartiet Bund |
Men för de flesta judar var den judiska nationalismen inte
så viktig. De identifierade sig mer med de stater de levde i och många, särskilt
de som nått en ställning i samhället, identifierade sig mest med dessa staters
nationalism än med någon judisk nationalkänsla. Det gällde även judarna i det efter första världskriget nyuppståndna Polen. Den Polska stat som då bildades låg längre österut än dagens Polen och Vilnius låg inom dess gränser
Till en början innebar det stora förhoppningar för Polens och Vilnius judar. De garanterades till en början nationellt självbestämmande, men det avskaffades efter en tid. Det fanns flera rent judiska partier och många judar var engagerade i de vanliga politiska partierna. Men demokratin var instabil och1926 genomgick landet en militärkupp då den store hjälten under frigörelsekriget, general Josef Pilsudski tog makten. Men Pilsudskis mål var inte att avskaffa demokratin, snarare att tygla den och under hans ledning tilläts demokratin fortstätta fungera. För judarna var detta en bra tid. Pilsudskis inställning till minoriteterna, som var många och stora, var att så länge de var lojala mot den Polska staten, så var de lika mycket medborgare som alla andra.
Mellankrigstiden var en tid av mycket aktivt judiskt liv. Kulturellt och politiskt var Polen judenhetens centrum i världen. I Huvudstaden Warszawa, med sina 350 000 judiska innevånare, blomstrade den sekulära judiska kulturen inom litteratur, skolor, media och sociala organisationer. Judarna blev allt mer assimilerade in i den Polska kulturen och många judar hade nyckelroller inom Polsk industri, ekonomi och litteratur, och på universiteten var de kraftigt överrepresenterade.
Efter Pilsudskis död 1935 blev det snabbt mycket sämre. Inspirerade
av Nazityskland infördes bojkotter mot judiska affärer och restriktioner på vilka yrken som judar fick ha. Judiska studenter tvingades att stå upp på
föreläsningarna och judar misshandlades på gatorna av polska nationalister.
1938 gick Max Weinreich, direktören för YIVO, till Guvernören i Vilnius för att protestera. Trakasserierna mot judiska studenter måste stoppas. På vägen därifrån attackeras han av Polska studenter. Han misshandlas grovt och förlorar sitt ena öga. Det skulle bli värre.
1938 gick Max Weinreich, direktören för YIVO, till Guvernören i Vilnius för att protestera. Trakasserierna mot judiska studenter måste stoppas. På vägen därifrån attackeras han av Polska studenter. Han misshandlas grovt och förlorar sitt ena öga. Det skulle bli värre.
Vilna – förintelsens första offer
Sommaren 1941 svepte Tyska
bomplan in över Vilnius. Två dagar senare hade Nazisterna kontroll över staden
och de spiller ingen tid. Judarna i Litauens Jerusalem blir den nazistiska massutrotningens
första offer.
Vilnius manliga judar började kidnappas och föras bort – för
arbete sades det. Tyska samarbetsmän, Litauer från den halvfascistiska rörelsen
Ipatingas Buris plockade först folk på gatan, men snart påbörjades istället nattliga
aktioner. Kidnapparna stormade in i lägenheterna och drog ut folk på gårdarna.
Männen misshandlades ofta brutalt och skriken ekade mellan husen. Lägenheterna
plundrades och förseglades. Kvinnorna och barnen lämnades på gatan och männen
fördes till Lukiszkifängelset. Vad judarna inte förstod var att vägen därifrån
gick till Ponary, en skog strax utanför staden dit de fördes för att skjutas i
massavrättningar som skulle bli exempel inför det fortsatta kriget i öst.
Nazityskland hade precis anfallit Sovjetunionen. Vilnius låg
då i Sovjetunionen efter att Polen invaderats och styckats upp av Hitler och
Stalin två år tidigare. Det judiska Vilnius var i ett kaotiskt tillstånd. Redan
under den Polska tiden hade man fått utstå omfattande trakasserier. När sedan
ryssarna kom skickades flera tusen personer till Gulag, många av dem ledande, och
ytterligare andra hade flytt. Dessutom fanns 20000 judiska
flyktingar i ett samhälle som redan saknade det mesta.
I början på september började judarna förstå vad som höll på
at hända när de första vittnesmålen från Ponary nådde staden. Då hade redan 35000
av Vilnius 80000 judar avrättats, nästan alla av litauiska bödlar. Samtidigt
kom uppmaningar från nazisterna att två ghetton skulle upprättas, och att alla
judar som fanns kvar skulle bosätta sig där. Många trodde att det skulle bli
säkrare där och att de skulle komma undan de våldsamma kidnappningarna och
gick frivilligt, andra gjorde det av rädsla, men snart återupptogs aktionerna.
I ghettot tvingades all till arbete, oftast i verkstäder inne i
ghettona eller ibland även utanför. Nazisterna gav ut arbetstillstånd som garanterade
ägaren, hans fru och två barn rätten att bo i ghettot. Men med jämna mellanrum
drogs tillstånden in för att ersättas av nya, men hela tiden färre. De som
ertappades utan tillstånd fördes bort. Judarna som fanns kvar var de som var starka och kunde
användas som arbetskraft, och under 1942 och halva 43 avtog utrensningarna.
Judarna behövdes i krigsansträngningarna. I september 1943 fördes de sista bort. De starka fördes
vidare till Estland för slavarbete på försvarslinjerna mot Sovjetunionen. Där mördades
de senare i krigets slutskede. Mer än 90 % av alla litauiska judar dog i
förintelsen. Litauens Jerusalem blev till en dröm från det förflutna.
PS. Artiklarna var skrivna för att publiceras i Populär Historia, men tyvärr ställdes de åt sidan och publicerades aldrig. Nu publicerar jag dem här istället, såhär dagen efter förintelsens minnesdag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar